Università degli Studi

di Trento

Sistema Bibliotecario di Ateneo

Polo umanistico-letterario

 

 

 

RES  NOVAS

1/2010  (CI)

Notiziario (saltuario) di umanesimo digitale

 

 

 

 

 

 

Siti e progetti di interesse umanistico
Informazioni ed utilità umanistiche
Strumenti, tecniche e suggerimenti per la ricerca

Arretrati

Per ricevere il notiziario in posta elettronica scrivere al curatore inviando il proprio indirizzo email

 

 

 

 

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SITI E PROGETTI DI INTERESSE UMANISTICO

 

 

 

 

  

CODICI  MUSICALI  TRENTINI DEL ‘400

 “A Trento è conservata una collezione unica al mondo. I sette codici musicali trentini del Quattrocento sono la più vasta collezione esistente di composizioni musicali polifoniche del XV secolo. I Codici, attualmente in restauro, sono consultabili e sfogliabili on line. 

 Sono sette voluminosi manoscritti cartacei identificati dalle sigle Tr 87, Tr 88, Tr 89, Tr 90, Tr 91, Tr 92 e Tr 93 (dalla numerazione originaria che avevano nella Biblioteca capitolare del Duomo di Trento). Il più imponente è Tr 90, con 465 fogli (930 pagine), mentre il più piccolo è Tr 92, che conta 238 carte (476 pagine). Sei codici, di proprietà della Provincia autonoma di Trento, sono oggi conservati al Castello del Buonconsiglio di Trento, mentre uno (Tr 93), ora nella Biblioteca capitolare, è conservato presso l’Archivio diocesano Tridentino.Il progetto prevede la fruizione on line di circa 6000 immagini digitali, accompagnate da 1836 schede dei brani musicali, relative a composizioni polifoniche prevalentemente con testo sacro. Le schede offrono numerose informazioni ricercabili in qualsiasi campo, per un immediato recupero delle notizie cercate.

Il progetto, curato dalla Soprintendenza per i Beni librari e archivistici in collaborazione con la Società Filarmonica di Trento, è parte integrante del sistema Biblioteca Digitale Italiana e Network Turistico Culturale ed è realizzato in collaborazione e sotto la supervisione della Direzione Generale per i Beni Librari e gli Istituti Culturali del Ministero per i Beni e le Attività culturali; si avvale inoltre della direzione scientifica del prof. Marco Gozzi, docente di Storia della Musica presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Trento (Dipartimento di Filosofia, Storia e Beni Culturali).” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www1.trentinocultura.net/portal/server.pt?open=514&objID=22652&mode=2

 

MEDIEVAL SOURCEBOOK:  IBERIA

Medieval Sourcebook: Iberia” is an online resource by the Internet History Sourcebooks Project. It offers an annotated list of primary resources for the study of medieval Spain and Portugal organised in several sections: archives; Visigothic Spain; Al-Andalus-Moorish Spain; the 'Reconquista'; Leon and Castile; Aragon; Portugal; the life of Christian Spain; and Sefarad: Jewish Spain. A lot of the resources are hosted locally, but for those which are external links the site does not guarantee full functioning. Only English translations of the texts are offered. Some of the resources available include: the Visigothic Code (forum iudicum); an anthology of the poetry of the Spanish Moors; the Chronicle of the Cid; Argonese laws; Legend of Santiago; and an account by an Italian Jew of the expulsion of the Jews from Spain. The resource will be useful for students and lecturers of Iberian studies looking for English versions of primary source documents from the medieval period.”  (cit. da Intute  28/1/10)

http://www.fordham.edu/halsall/sbook1p.html

 

TELAMON  PROJECT

“The aim of the Telamon project, which is hosted by St. Kliment Ohridski Sofia University, Department of Classics, is to create a digital library of the ancient Greek inscriptions found in Bulgaria. Their total number counts more than 3500 written in a period of about 1000 years (6th century BC — 4th century AD). Georgi Mihailov publishes those that have been discovered up to the mid 80’s in Inscriptiones Graecae in Bulgaria repertae.

The focus is currently on the digitilising the inscriptions of the most eminent poleis of the Roman Thrace, Philippopolis and Augusta Traiana. They are approximately 1600, 1200 of which are already included in IGBulg. A third of them, however, need some revision or correction, while other 400 are unpublished or published in dispersed and often inaccessible publications in Bulgarian. Therefore, we hope that the creating of an electronic database of these inscriptions will facilitate the study of the history, culture, and language both of the Bulgarian lands in antiquity and of the Greco-Roman civilization as a whole.

The main standard of applying the XML language in encoding the epigraphic monuments, known as EpiDoc and developed by an international team of specialists, will be put into operation.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.telamon.proclassics.org/

 

LITERATURA DE MUDÉJARES Y MORISCOS

“El portal temático «La literatura de mudéjares y moriscos» pretende dar a conocer la producción literaria en español de la minoría mudéjar y morisca (siglos XIV-XVII)…Nuestro propósito en este Portal es dar a conocer esta literatura en español de los mudéjares y moriscos, que ha sido publicada en su mayoría en ediciones sólo asequibles a los especialistas y que serán citadas puntualmente. Como se trata de un tema muy específico y es necesario un contexto histórico, cultural y literario, además de la edición de las obras y los estudios de los diversos autores, el Portal incluirá una serie de estudios históricos y sociológicos, una bibliografía general y una serie de textos de autores contemporáneos a los moriscos que reflejen el punto de vista de la sociedad y la cultura españolas de su época.

Como anexo al Portal se incluirá la revista Sharq al-Andalus. Estudios Mudéjares y Moriscos, editada por el grupo investigador de la Universidad de Alicante, que promueve también este Portal.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.cervantesvirtual.com/portal/lmm/

 

LES  MANUSCRIPTS  DE  MADAME  BOVARY  -  Édition intégrale sur le web

“La Bibliothèque municipale de Rouen conserve tous les scénarios, brouillons et manuscrits de Madame Bovary de Gustave Flaubert: la presque totalité des folios noircis par l’auteur entre le mois de septembre 1851 et le mois de mars 1857…

…Cette édition génétique intégrale des manuscrits de Madame Bovary est le fruit d’une coopération étroite de la Bibliothèque municipale de Rouen avec le Centre Flaubert (le professeur Yvan Leclerc, Danielle Girard, Nitiwadee Srihong) et a également bénéficié de la participation du laboratoire LITIS (ex-PSI, les professeurs Thierry Paquet et Laurent Heutte, Stéphane Nicolas). Elle constitue une base de connaissance considérable (près de 15 000 fichiers composent cette édition), cherchant à la fois à restituer à l’écran un peu de l’émotion de cette « mécanique compliquée » qu’est l’écriture de Flaubert, et à constituer pour les chercheurs et les spécialistes de cette œuvre un instrument de travail unique, favorisant les études à partir des manuscrits.

À l’exception des folios détruits par Flaubert lui-même ou dispersés ensuite à la faveur de dons, toutes les phases de la genèse du roman sont préservées dans ce dossier:

– la conception initiale de l’œuvre tout d’abord (les plans et les scénarios généraux et partiels), caractéristique d’un travail de structuration très visible portant sur les grandes articulations du roman;

– les phases de dilatation de la rédaction ensuite, traduites par l’inflation des folios des brouillons;

– les phases de condensation enfin, faites de renoncements traversés par quelques remords dans un manuscrit définitif autographe qui contient parfois plus de ratures que les folios de brouillons les plus denses, et que l’on retrouve jusque dans le manuscrit du copiste.

L’analyse génétique des manuscrits de Madame Bovary met d’ailleurs en évidence l’intensité des phénomènes de réécritures chez Flaubert : on a ainsi relevé jusqu’à 50 folios rédigés pour parvenir au folio définitif (en l’occurrence, le folio 292)… Deux modes d’accès principaux aux textes sont proposés :

– Feuilleter : accès aux sources dans l’ordre de foliotation des manuscrits ou de la pagination de la préoriginale (publication initiale du roman en feuilleton dans la Revue de Paris de Maxime de Camp, entre les mois d’octobre et décembre 1856).

– Consulter : navigation dans la chronologie de la rédaction du texte, à partir d’une lecture d’un passage du roman ou en interrogeant le moteur de recherche.

Des dossiers complémentaires et des ressources associées à cette œuvre sont également disponibles sur ce site et pourront être progressivement enrichis par de nouvelles contributions.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://bovary.univ-rouen.fr/

 

ITALIAN ACADEMIES 1530-1700

“The only comprehensive work on Academies available to scholars is Michele Maylender’s five volume Storia delle Accademie d'Italia (Bologna 1926-1930). Completed more than fifty years ago, this work needs to be in many cases corrected, and updated in the light of more recent research.

The idea of an integrated catalogue springs from the difficulty that scholars find when they search for books published by Academies. Modern catalogues do not give all the necessary details for establishing a direct link between a book and an Academy, or the membership of an author to a particular Academy. Therefore, much of this material is generally hidden from scholars working on a particular Academy or on Academies in general.

The creation of a Themed Collection of data relating to Academies in the named centres aims to overcome this obstacle and open up the British Library’s holdings to new research. During the period under scrutiny, Italian Academies were responsible for promoting interest and research in many areas, e.g. language, natural sciences, astronomy, technology, the humanities and music. Their membership included pioneering scientists, literary polemicists, political thinkers and representatives of all social classes.

In addition to their intellectual pursuits the Academies had a more playful aspect, devising amusing names for the Academy, its members and its activities, often represented visually in punning illustrations and devices. This range of interests and the very large number of Academies active in Italy in the period makes the study of them central to our understanding of and research on Renaissance and early modern culture in Italy and beyond. As the dissemination of the Academies’ ideas was principally through printed works, books associated with them, and their connections with the book trade are fundamental to research in this period.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.rhul.ac.uk/modern-languages/research/italian-academies/

 

FORENSIC  PHONETICS

“Forensic phonetics is the use of expertise in phonetics in legal and law enforcement contexts, and the extension of research on phonetics and phonology to topics relevant to the legal system. Most people know a great deal about speech, in the sense that they can use and interpret speech with extraordinary skill and subtlety. On the other hand, people's knowledge about speech, in the sense of ability to describe and analyse the properties of sounds and voices, is usually very limited - even if they are knowledgeable about the history of English, or are fluent in another language.

Phonetics is a science, just like engineering, psychology or dentistry, and providing evidence about speech for legal cases requires the expertise of someone qualified in the science of phonetics. The following article outlines some of the pitfalls of failing to recognise this simple idea. Rodman, Robert. 2002. Linguistics and the law: how knowledge of, or ignorance of, elementary linguistics may affect the dispensing of justice. International Journal of Speech Language and the Law 9:92-101.

Click here for guidance on how you can acquire appropriate expertise, either by hiring someone to work for you or by studying yourself.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://helenfraser.com.au/forensic/

 

ELECTRONIC  MANIPULUS  FLORUM  PROJECT

“The Electronic Manipulus Florum Project aims to provide a complete online edition of Thomas of Ireland's medieval work of reference, the 'Manipulus Florum' (Handful of Flowers). This work was widely circulated in both manuscript and print form during the Middle Ages and Early Modern period, and is an example of a genre of text known as 'florilegia', or anthologies of quotations. Currently around 1800 quotations (about 30 percent of the text) have been edited and are available via an alphabetical index, with more transcribed from the 1493/5 Venice edition available in PDF format…This site would be a useful resource for students of manuscript/book history, and medieval literature.”  (cit. da Intute 28/1/10)

http://info.wlu.ca/~wwwhist/faculty/cnighman/

 

EPISTOLAE  -  Medieval Women's Letters

“Epistolae is an online repository of letters, originally written in Latin, sent by and to women in the Middle Ages. The letters were collected and translated by Columbia University's Professor Joan Ferrante, who collaborated with the Columbia Center for New Media Teaching and Learning to make both the Latin and modern English texts of most of the letters available on this website. Over 850 letters are included on the site, most taken from printed sources, with recipients and authors including: Eleanor of Aquitaine; Margaret of Scotland; Emma, queen of the Franks; and Isabel of Angoulême. The letters date from the 4th to the 13th centuries, and are accompanied by biographies of the women cited. The letters can be browsed alphabetically by sender and also searched by: keyword; sender; or recipient. The biographies can also be browsed or searched, and letters relating to a particular person can be accessed from their biography page. Texts of the letters are often accompanied by a short paragraph giving historical context, as well as: details of printed and manuscript sources; any related scholarly notes; and translation notes.”  (cit. da Intute 28/1/10)

http://epistolae.ccnmtl.columbia.edu/

 

EARLY  MODERN  WOMEN  DATABASE

“The Early Modern Women Database provides links to Web resources useful for the study of women in early modern Europe and the Americas. It focuses on the period from ca. 1500 to ca. 1800 and includes links to Web sites about the Medieval period and 19th Century as well. Resources have been selected for their scholarly value by librarians of the University of Maryland Libraries. Materials range from bibliographic databases to full-text resources, images, and sound recordings. Most of the resources linked here are free. Some require a license for access.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.lib.umd.edu/ETC/LOCAL/emw/emw.php3

 

BYU  -  Corpus of American English

“The BYU Corpus of American English is a very large collection of texts which is being made freely available online via a dedicated search interface. The interface allows the user to search the corpus for words and phrases and display the search result as a concordance with limited context. In addition to searching for exact words or phrases, users can exploit wildcards in their searches, search for lemma and part-of-speech information, look for collocates, and make semantically-based queries, amongst other things. The corpus initially consists of around 360 million words, equal amounts from each year from 1990 to 2007. New material will added at least twice a year. The texts are drawn from a variety of sources and are divided into five genres of equal size: spoken; fiction; popular magazines; newspapers; and academic journals. The search interface is simple to use, and offers functions that are not generally found in corpus search tools, such as the ability to find synonyms and compare similar words. A help file is available and information about how to use this very powerful tool is also provided in the form of a five minute guided tour. The BYU Corpus of American English is a valuable resource for anyone interested in looking at how English, especially American English, is used today. The composition of the corpus makes it particularly suitable for comparisons across time period or genre.”  (cit. da Intute 28/1/10)

http://www.americancorpus.org/

 

PLAN  DE  ROME

“This excellent online resource is devoted to a large (70 square metres) plaster model which represents Rome in the fourth century CE (the time of the emperor Constantine). The model, originally created by the architect Paul Bigot (1870-1942) and now housed at the Université de Caen, has been used as the basis for a virtual three-dimensional model which features on this website. Here the user will find an exceptionally detailed interactive tour of the model, with maps, images and video clips of each building and area of the ancient city. This can be accessed in a variety of different ways to suit the user's own requirements, with the material organised either geographically (where each location is given a separate sub-section), historically (with sections on monarchy, republic, early empire and late empire), thematically (divided into, for example, religious buildings, baths, dwellings and so on) or via a map of the city. A scholarly bibliography is also given for each individual building/geographical area. The resource therefore has a wide range of possibilities for helping both students and researchers to envisage the architecture and geography of the ancient city.”  (cit. da Intute 28/1/10)

http://www.unicaen.fr/services/cireve/rome/index.php

 

 

 

 

NOVITÀ nella Rassegna degli strumenti informatici per lo studio dell’antichità classica
Aggiornamento al  2 giugno 2007
NOVITÀ in  Reti Medievali
Aggiornamento  al  30 aprile 2008
Presentazione di Reti Medievali in Power Point (aggiornamento: aprile 2004)

NOVITÀ in  Italianistica Online
Aggiornamento al  15 ottobre 2009

NOVITÀ nella Enciclopedia Multimediale delle Scienze Filosofiche
Aggiornamento al  28 gennaio 2010

NOVITÀ in  SWIF - Sito Web Italiano per la Filosofia
Progetto terminato nel 2008: il sito contiene l' archivio dal 1995

NOVITÀ in  Philosophia Medii Aevi   
Aggiornamento  al  26.01.2010
 

 

 


 

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INFORMAZIONI ED UTILITÀ UMANISTICHE

 

 

 

 

   

Jollo

Interessante strumento che consente la traduzione di 41 lingue. Mette contemporaneamente a confronto le traduzioni offerte dai più diffusi traduttori automatici online: Google Translate, Babylon, Microsoft Translator, Yahoo Babel Fish, World Lingo e anche SDL e il giapponese Youdao. Esiste anche una comunità internazionale dove è possibile richiedere ed offrire traduzioni e votare le migliori. (visto il 28/1/10)

http://www.jollo.com/

 

Documenti in Internet: nasce il codice di identificazione permanente

“Associare alle risorse digitali un’identificazione univoca: questo l’oggetto dell’Accordo di collaborazione tra MiBAC e CNR. Il software si articola su diversi livelli e consentirà la reperibilità e la tutela della originalità dei documenti diffusi in Rete

Un sistema nazionale di identificazione univoca e permanente delle risorse digitali: libri, articoli, file multimediali, news e ogni altro documento diffuso in Internet. Questo l’obiettivo dell’Accordo di collaborazione tra la Direzione Generale per le Biblioteche, gli Istituti Culturali ed il Diritto d'Autore del Ministero dei Beni e delle Attività Culturali (MiBAC) e il Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR). L’accordo, firmato dal Direttore Generale del MiBAC, dott. Maurizio Fallace, e dal Vice Presidente del CNR, Prof. Roberto de Mattei, dà il via ad una prima fase di attività sperimentale.”  (fonte: Ufficio stampa CNR, 28/1/10)

http://www.stampa.cnr.it/DocUfficioStampa/comunicati/italiano/2009/Dicembre/110_DIC_2009.HTM

Articoli correlati: “La Stampa”,  “Corriere della Sera

Approfondimenti:   NBN  (National Bibliography Number) 

 

Fondazione Rinascimento Digitale - Nuove Tecnologie per i Beni Culturali

“La Fondazione…nasce per coinvolgere l’insieme di risorse, esperienze e competenze maturate in questo ambito nel nostro Paese, al fine di promuovere l’applicazione, secondo standard di elevata qualità, delle nuove tecnologie dell’informazione e della comunicazione per la valorizzazione dei beni culturali, intesi nella loro accezione più vasta, assumendo, anche in collaborazione con altri enti, iniziative di ricerca, consulenza, documentazione, promozione, formazione e divulgazione…

…La Fondazione si propone di operare per definire standard, metodologie e strumenti capaci di preservare nel tempo le memorie digitali, garantendo l’adeguata conservazione dei supporti di memorizzazione e delle tecnologie digitali originali. Verranno anche messe in atto una serie di azioni che consentano di definire e mettere in pratica nuove architetture del sapere, grazie all’utilizzazione delle tecnologie digitali e all’integrazione tra media diversi. Per raggiungere i suoi obiettivi è necessario che la Fondazione Rinascimento Digitale riesca a diventare un punto di riferimento per:

-elaborare efficaci strategie di conservazione delle memorie digitali

-concepire applicazioni esemplari in grado di rappresentare lo stato dell’arte nel settore

-favorire la collaborazione fra i principali centri di ricerca di eccellenza italiani

-svolgere attività di formazione per favorire la diffusione delle metodologie e delle tecnologie più efficaci

La Fondazione Rinascimento Digitale si propone di stabilire partenariati con i centri di eccellenza che ne condividano le finalità a livello locale, nazionale e internazionale, cofinanziando con loro eventi, corsi, analisi, studi e progetti di ricerca.”  (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.rinascimento-digitale.it/home.phtml

 

Treccani  -  Nuovo portale

Il nuovo portale della Treccani, oltre ai già conosciuti accessi al Vocabolario, all’ Enciclopedia, al Dizionario biografico degli italiani e all’ Enciclopedia biografica universale, offre ora numerosi altri servizi ed opportunità: è ora ricco di percorsi tematici e aperto alla partecipazione anche da parte dei lettori. Tutti i contenuti sono ricercabili per parole chiave all’interno e consultabili poi direttamente dal browser del computer. E’ possibile poi creare un proprio profilo personale, salvare i percorsi di navigazione e i link utili, scambiare amicizie e inviare messaggi ad altri utenti, nonché proporre nuovi temi per le videointerviste della WebTv, proprio come in un vero e proprio social network.

Scienze sociali, arti e letteratura, sport e tempo libero, matematica, chimica e fisica, ma anche lingua italiana, scuola e diritto: gli ambiti di approfondimento ci sono proprio tutti e le firme che pubblica i propri contributi sono autorevoli. Insomma, in questo portale è possibile navigare in vari percorsi culturali alla ricerca non solo di definizioni (come in una comune enciclopedia) ma anche di approfondimenti.
Tra gli ultimi inserimenti, ad esempio, si trova il dossier su Letteratura e informatica: si tratta di una raccolta di interessanti contributi riguardanti la parola scritta e comunicata nelle varie forme della letteratura.
Il portale Treccani.it offre anche l’accesso alla Treccani WebTV, cioè uno spazio dedicato a video riguardanti interviste a personaggi importanti del mondo della cultura, presentazione di libri appena pubblicati, itinerari alla scoperta di fatti di attualità o della nostra storia. Alcuni eventi possono essere seguiti anche in diretta, secondo un calendario disponibile sul sito.
Il portale viene arricchito dalla newsletter gratuita che aggiorna sulle novità pubblicate e da alcuni widgets, cioè strumenti da installare nel proprio browser, sito o blog. Si tratta di un toolbar di ricerca, della parola del giorno con la definizione tratta dalla celebre enciclopedia e di ‘Accade oggi’, un piccolo tuffo nei fatti avvenuti un anno prima.  (recensione basata su segnalazione di Villaggio Virtuale 28/1/10)

http://www.treccani.it/

 

Ancient music : bibliography

“Compiled by Timothy J. Moore of the Department of Classics, University of Texas at Austin, this ancient music bibliography is a themed online bibliography (which, at the time of reviewing, had last been updated in 2008) that lists books and papers, of relevance to the classics or music student, interested in the study of music from Ancient Greece or Rome. Specific sections cover various elements of music making, including: singing and speaking; the voice; rhythm; and musical instruments, such as strings, auloi/tibiae, extant pipes, auletai/tibicines, and kroupezai/scabellum. There are also sections on music on: the Greek and Roman stage; Livy VII.2, the origins of Roman theatre, and the performance of 'cantica'; Plautus and Terence; music in art; dance; music, education and ethics; the Carmina Convivalia; and Byzantine music. The majority of the works listed here are written in English, although there are several in German, French and Italian.”  (cit. da Intute 28/1/10)

http://uts.cc.utexas.edu/~timmoore/AncientMusicSelectedBibliography.html

 

ArcGIS Explorer  -  GIS for everyone

“ArcGIS Explorer is a free, downloadable GIS viewer that gives you an easy way to explore, visualize, and share GIS information. ArcGIS Explorer adds value to any GIS because it helps you deliver your authoritative data to a broad audience. With ArcGIS Explorer, you can:

-Access ready-to-use ArcGIS Online basemaps and layers.

-Fuse your local data with map services to create custom maps.

-Add photos, reports, videos, and other information to your maps.

-Perform spatial analysis (e.g., visibility, modeling, proximity search).

See demos of some of the activities you can perform with ArcGIS Explorer.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.esri.com/software/arcgis/explorer/index.html

 

Center for the Future of Museums

“Helps museums foresee long-term changes 25-50 years in the future that will profoundly affect society, their communities, their audiences and their own institutions; provokes discussion of the direction in which museums want to shape this prospective future, and how to accomplish these changes; builds connections with experts and innovative thinkers outside the museum field to solicit their knowledge and perspectives, both on what museums can be doing to help society and how museums can address future; provides a forum for the best and brightest from the museum field and from other sectors to share ideas and explore joint solutions to these challenges.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.futureofmuseums.org/

 

Internet Encyclopedia of Philosophy

“The Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP) was founded in 1995 as a non-profit organization to provide open access to detailed, scholarly information on key topics and philosophers in all areas of philosophy…The purpose of the IEP is to provide detailed, scholarly information on key topics and philosophers in all areas of philosophy. The Encyclopedia is free of charge and available to all users of the Internet world-wide. The present staff of 25 editors and approximately 200 authors hold doctorate degrees and are professors at colleges and universities around the world, most notably from the United States, Great Britain, and Australia. The submission and review process of articles is the same as that with printed philosophy journals, books and reference works. The authors are specialists in the areas in which they write, and are frequently leading authorities. Submissions are peer reviewed by specialists according to strict criteria.” (cit. dal web propr. 28/1/10).

http://www.iep.utm.edu/

 

Network for the study of archaic and classical Greek song 

“Hosted by the Department of Classical Studies at the Radboud University Nijmegen in the Netherlands…the network is devoted to the study of lyric, elegiac and iambic poetry in archaic and classical Greece…Perhaps the most useful aspect of the site for researchers is, however, the extremely comprehensive and up-to-date bibliography of publications on archaic and classical Greek poetry. This is divided into the following sections: Greek song (general); Greek elegy and iambus; Greek lyric poetry; and dramatic chorus. Each of these sections is then divided into sub-sections devoted to individual poets and playwrights. Where articles or abstracts are available online, links to these are provided. There is also a list of forthcoming publications on relevant topics, as well as a list of postgraduate dissertations-in progress.”  (cit. da Intute  28/1/10)

http://www.let.ru.nl/greeksong/index.php?title=Main_Page

 

 

 

ARTICOLI  -  SEGNALAZIONI  -  RECENSIONI

Open Access, archivi aperti e valutazione della ricerca : nuovi compiti dell' organizzazione della conoscenza

SISSA (Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati) -  Trieste, 22 settembre 2009 - Sintesi del convegno (gli interventi e atti disponibili nel  sito della biblioteca SISSA) 

Berlin 7: Open Access reaching diverse communities

Panthéon-Sorbonne University  - Parigi, 2-4 dicembre 2009- Sintesi del convegno (più slides)

Giornata di studio sull'Open Access

Università di Roma Tre  -  Roma, 23 ottobre 2009  -  Sintesi del convegno di Maria Cassella

Giornata di studio sull'Open Access

Università di Roma Tre  -  Roma, 23 ottobre 2009  -  Sintesi del convegno di Elena Giglia

Humanae Litterae & New Technologies - E-publishing, ricerca e letteratura scientifica

Università degli Studi di Milano - 14 maggio 2009  -  Relazioni in testo e audio e diapositive


 

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STRUMENTI, TECNICHE E SUGGERIMENTI PER LA RICERCA

 

 

 

 

Gdocu

 “Come fare per avviare una ricerca a tappeto in tutti i documenti word, pdf, e-book presenti in Rete? Da oggi ci pensa un motore ideato da un gruppo di programmatori italiani. E’ Gdocu, che richiama la grafica di Google e che promette di diventare un punto di riferimento importante per studenti, ricercatori e professionisti della comunicazione.

Gdocu utilizza le funzioni di ricerca del colosso di Mountain View, ma predispone in automatico la tipologia dei file che si vuole recuperare. All'utente basta perciò scegliere il formato, inserire il nome del documento che si sta cercando e premere il tasto invio. In questo modo si ottiene un notevole risparmio di tempo a tutti coloro che hanno bisogno di vagliare una gran quantità di documentazione (ad esempio tesisti, giornalisti e ricercatori).” (cit. da Villaggio Virtuale 11/1/10)

http://www.gdocu.it/

 

Virtual Training Suite - a set of free Internet tutorials

“This is a free, teach yourself tutorial on the Web, teaching Internet information skills for European Studies and the European Union. It is aimed at students and lecturers, particularly in Higher Education, who want to improve their knowledge of the best Internet resources for this subject. Users learn how to browse and search the Internet effectively, and how to judge the quality of websites. The site includes quizzes and interactive exercises. The tutorial has been written by Angela Joyce, Section Editor for Intute: EuroStudies at Bristol University, and is one of a set of tutorials within the Intute Virtual Training Suite.” (cit. dal web propr. 28/1/10)

http://www.vts.intute.ac.uk/

 

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A cura di   Carlo Favale
Internet per gli Umanisti   http://portale.unitn.it/biblio/lett/iu.htm
 

 

Nota:
1-Il presente notiziario ha lo scopo di fornire indicazioni  per la ricerca online in ambito di discipline umanistiche e di strumenti utili per la medesima. Il sito è costruito in base agli interessi culturali gravitanti intorno alla Facoltà di Lettere e Filosofia dell'Università degli Studi di Trento, tenendo tuttavia presenti  anche ambiti più ampi e generali

2-È tassativamente esclusa qualsiasi intenzione di pubblicità palese od occulta: l'indicazione di eventuali siti commerciali tiene conto unicamente dei contenuti atti a soddisfare il punto precedente senza alcun riferimento alla parte commerciale dei siti in oggetto.

 

 

 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
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